W ciągu ostatniej dekady, japońska pielęgnacja skóry stała się coraz bardziej popularna na Zachodzie. Z naciskiem na wieloetapową rutynę, lżejsze formuły (esencje, "balsamy"), i nacisk na delikatne, warstwowe podejście do nawilżania, J-Beauty od dawna wziął świat przez burzę. To tylko niektóre z cech charakterystycznych ich szczególnego podejścia do pielęgnacji skóry, jednak, że wiele z nas może być już znane w naszych własnych procedur.
Co sprawia, że jest ona inna niż wszystkie? Aby dowiedzieć się, co sprawia, że japońskie sekrety pielęgnacji skóry są tak skuteczne i jak bardzo różnią się od typowych zachodnich praktyk, woman&home rozmawiało z Elizabeth McCarron i Kat Buckley, ekspertkami w dziedzinie pielęgnacji skóry i członkiniami The Skin Collaborative. Podpowiadają one, jak włączyć te praktyki do swojej codziennej pielęgnacji, a także dlaczego japońskie podejście do pielęgnacji skóry wyróżnia się na tle innych.
Co składa się na japońską pielęgnację skóry?
Według Elizabeth, japońskie podejście do pielęgnacji skóry polega na dbaniu o skórę jako całość, jak o ważny organ, którym jest - podczas gdy podejście zachodnie skupia się na korygowaniu określonych problemów skórnych, takich jak zaczerwienienia, skóra tłusta czy trądzik różowaty. Japończycy "stawiają na pierwszym miejscu odtworzenie idealnych warunków dla funkcjonowania skóry, na przykład poprzez regulację elektrolitów w komórce i poza nią, upewniając się, że niedobory aminokwasów, mikroelementów i witamin zostały skorygowane w pierwszej kolejności" - mówi Elizabeth. "I dopiero wtedy zajmą się 'lokalnymi' problemami, takimi jak pigmentacja czy trądzik" - dodaje.
Kat zgadza się z tym stwierdzeniem: "Japońska pielęgnacja skóry przyjmuje luksusowe, ale raczej bardziej proste podejście do Twojej skóry, skupiając się na olejkach oczyszczających, delikatnym złuszczaniu i lekkich esencjach nawilżających i odżywiających".
Japońska pielęgnacja skóry: sekrety i techniki urody
Japońskie składniki do pielęgnacji skóry
Elizabeth wskazuje, że japońska pielęgnacja skóry jest często unikalnym i szczęśliwym małżeństwem zarówno zaawansowanych technologicznie składników, jak i naturalnych, kojących składników botanicznych. Rośliny botaniczne są często "poddawane procesowi fermentacji, który pozwoliłby na wzmocnienie właściwości składników w celu poprawy biodostępności", mówi. Wśród tradycyjnych japońskich składników znajdują się następujące, które można znaleźć w wielu japońskich produktach do pielęgnacji skóry dostępnych obecnie na rynku. Składniki te znane są z tego, że są bogate w przeciwutleniacze i wspomagają funkcjonowanie skóry oraz produkcję kolagenu" - mówi Kat.
- Korzeń kudzu: azjatyckie zioło botaniczne znane ze swoich właściwości leczniczych i antybakteryjnych; stosowane w celu odtrucia i oczyszczenia skóry oraz wyrównania jej kolorytu.
- Cordyceps: rzadki, drogi grzyb znany w azjatyckich kręgach medycznych ze swoich silnych właściwości antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych, które zwalczają przedwczesne starzenie się skóry i redukują uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki; posiada polisacharydy, które poprawiają i naprawiają barierę skórną
- Reishi: kolejny grzyb używany w medycynie chińskiej i japońskiej ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne; pomaga organizmowi syntetyzować ceramidy dla bardziej optymalnego nawilżenia i zrównoważonej reaktywności skóry
- Chlorella (i inne algi): zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, które zwalczają stany zapalne; stymuluje kolagen i pomaga zapobiegać zmarszczkom
- Otręby ryżowe: antyoksydant stosowany od wieków w Azji do łagodzenia, oczyszczania i zmiękczania skóry przy jednoczesnym zmniejszaniu widoczności porów i drobnych zmarszczek oraz spłycaniu ciemnych plam; bogate w witaminę B i witaminę E, które pomagają w walce z przebarwieniami i trądzikiem
- Ekstrakty z owoców i kwiatów śliwki, wiśni i medlarów: antyoksydanty, bogate źródło witaminy C
Japońskie sekrety pielęgnacji skóry
- Podwójne oczyszczanie: Być może jesteśmy już podwójnie oczyszczeni, ale czy wiesz, że jest to praktyka pierwotnie zakorzeniona w tradycyjnych japońskich metodach pielęgnacji skóry? "Podwójne oczyszczanie jest szeroko stosowane w Azji ze względu na klimat, typowy mieszany typ skóry, a także dlatego, że na co dzień stosuje się ochronę przeciwsłoneczną" - mówi Elizabeth. "Dzięki pierwszemu balsamowi oczyszczającemu, wszystkie zanieczyszczenia, kurz, makijaż są 'podnoszone', aby później delikatnie zmyć je drugim preparatem oczyszczającym. Takie podejście pozwala na głęboki, ale delikatny proces oczyszczania i znacznie zmniejsza widoczność zaskórników."
- Podwójne nawilżanie: Kolejną techniką jest podwójne nawilżanie, które jest znacznie mniej rozpowszechnione w świecie zachodnim niż podwójne oczyszczanie. "Podwójne nawilżanie jest mniej znane", mówi Kat. "Zastosowanie nawilżającej, lekkiej esencji lub toniku (pierwszy krok) służy do umożliwienia skutecznego wnikania serum, a następnie uszczelnienia luksusowym, nawilżającym kremem (drugi krok), który ma tendencję do bycia bardziej spersonalizowanym dla Twojej skóry w podobny sposób do zachodniej pielęgnacji skóry", wyjaśnia.
Najlepsze japońskie produkty do pielęgnacji skóry
Olejek głęboko oczyszczający DHC
Stosowanie olejku jako środka oczyszczającego wywodzi się z japońskiej kultury pielęgnacji skóry i datuje się od 1967 roku. Powinien to być pierwszy krok w Twojej podwójnej rutynie oczyszczania. Użyj olejku oczyszczającego, aby usunąć filtr przeciwsłoneczny, makijaż, brud i zanieczyszczenia, a następnie zastosuj pieniący środek oczyszczający, aby zapewnić dokładne mycie.
- DHC Deep Cleansing Oil na Amazon za $16.77
Hada Labo Tokyo Gentle Hydrating Cleanser
Ten środek czyszczący z tej ukochanej japońskiej marki drogerii jest bezzapachowy i nasycony super kwasem hialuronowym, który według marki jest dwa razy bardziej nawilżający niż zwykły kwas hialuronowy. Jest nawet dobry dla skóry wrażliwej, ponieważ nie zawiera alkoholu, substancji zapachowych, siarczanów, parabenów i barwników.
- Hada Labo Tokyo Gentle Hydrating Cleanser na Amazon za $9.99
SK-II Facial Treatment Clear Lotion
W japońskiej pielęgnacji skóry, "lotiony" są zazwyczaj wodniste odżywki do skóry i działają jako mega-hydratory, aby zmiękczyć i pulchny skóry. Ten tonik firmy SK-II właśnie to robi i jest dobry dla wszystkich rodzajów skóry.
- SK-II Facial Treatment Clear Lotion Toner na Amazon za $89.99
Forlle'd Hyalogy P Effect Refining Lotion
"Uwielbiamy Forlle'd, ponieważ jest to jedna z niewielu japońskich marek, która faktycznie ma opublikowane badania naukowe na temat wszystkich swoich technologii, skuteczności i wyników" - mówi Elizabeth.
- Forlle'd Hyalogy P Effect Refining Lotion na Amazon za 152,90 USD
Shiseido Haku Melano Focus Serum
Azjaci są podatni na hiperpigmentację w miarę starzenia się, dlatego też dokładają wszelkich starań, aby jej zapobiec, stosując kosmetyki do opalania i silne inhibitory plam. Ten bestseller Shiseido hamuje wytwarzanie melaniny, dzięki czemu skóra staje się jaśniejsza, bardziej promienna.
- Shiseido Haku Melano Focus Serum na Amazon za 105,59$
Naturie Hatomugi Żel kondycjonujący do skóry
Gorące i wilgotne lato w Japonii utorowało drogę lekkim, żelowym kremom nawilżającym, które można wygodnie nakładać pomiędzy balsamem, serum i filtrem przeciwsłonecznym. Jest to zwycięski, znakomicie nawilżający produkt, który jest również świetny dla skóry trądzikowej.
- Naturie Hatomugi Skin Conditioning Gel na Amazon za $12.68
Bioré UV Aqua Rich Watery Essence SPF 50+ PA ++++
Jeśli chodzi o ochronę przeciwsłoneczną, zapomnij o wszystkich innych i odebrać ten zszywki piękno w J-Beauty ochrony przeciwsłonecznej. Od nieklejącej się, wodnistej konsystencji, która ładnie układa się pod makijażem, po wysoki filtr SPF stworzony z myślą o plażowych i miejskich stresach, ta wodoodporna formuła jest kultowa nie bez powodu (czy wspominaliśmy, że ma również kwas hialuronowy?).
- Biore UV Aqua Rich Watery Essence SPF 50+ PA ++++ na Amazon za $14.99
Najlepsze japońskie marki do pielęgnacji skóry
Mieszanka eleganckich praktyk dziedzictwa i najnowocześniejszych innowacji, marki J-Beauty są znane z holistycznego podejścia przesiąkniętego tradycją, przy zachowaniu zdrowego szacunku dla nowych technologii. Prawdziwe połączenie Wschodu i Zachodu, wiele japońskich marek pielęgnacyjnych zyskało status ikony w branży, stając się kultowymi faworytami i must-have'ami wśród tych, którzy wiedzą, co robić:
- Bioré ($5+): Należące do Kao Corporation, konglomeratu z siedzibą w Tokio, który rozpoczął działalność w 1887 roku (!), paski do pielęgnacji porów zostały po raz pierwszy wprowadzone do Wielkiej Brytanii w 1998 roku i od tego czasu marka jest synonimem pielęgnacji porów w świecie zachodnim. Japońskie wersje są jednak bardziej rozpowszechnione, a marka zdobyła mainstreamowy, a nawet wirusowy sukces dzięki swojej współczesnej ofercie kosmetyków do opalania w azjatyckich drogeriach.
- Clé de Peau Beauté (25$++): Prestiżowa marka pod parasolem wszechobecnego Shiseido (jej nazwa oznacza "Klucz do piękna skóry" w języku francuskim), rozpoczęła swoją działalność w 1982 roku od prestiżowej - i tak, prestiżowo wycenionej - pielęgnacji skóry (ich słynny La Crème zaczyna się od zawrotnej kwoty 550$). Lojaliści przysięgają na ich składniki i formuły payoff jednak, z których ich przemysł-fave korektor nie jest wyjątkiem.
- Forlle'd ($60++): Marka high-end znaleźć w uzdrowiskach, salonach i klinikach medycznych, to jest nieco trudniejsze do przyjścia przez ich produkty państwa, jeśli nie przez 3rd-party detalistów i sprzedawców. Jednak ich zaangażowanie w najnowocześniejsze technologie i wyrafinowane, poparte przez lekarzy produkty, jak w ich najlepiej sprzedających się serum przeciwstarzeniowe, sprawia, że warto szukać.
- Hada Labo ($10+): Mimo że ten ulubieniec drogerii jest dość nowy (został wprowadzony do Japonii dopiero w 2004 roku po stu latach opracowywania produktów za kulisami), jego fenomenalny Hada Labo ("Skin Lab") Goku-jyun Face Lotion wzbił się na szczyty list sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji skóry - jedna butelka sprzedaje się w Japonii co 2 sekundy. Jego sekret? Super kwas hialuronowy, czyli bohater słynnych produktów nawilżających.
- Koh Gen Do(20$++): Zrodzona z konieczności, ta botaniczna marka została wymyślona przez czcigodną japońską aktorkę Ai Saotome w 1986 roku jako rozwiązanie dla jej skóry zestresowanej makijażem w studio. Obecnie wizażyści i fani dziękują jej za dalekowzroczność, zwłaszcza za wody oczyszczające i podkłady, które w pierwszej kolejności dbają o skórę.
- Kosé (25$++): Ten 70-letni parasol kosmetyczny obsługuje szereg marek pielęgnacyjnych w różnych punktach cenowych, ale ich linia gwiazd Sekkisei, która koncentruje się wokół zaawansowanych technologii pielęgnacji skóry, jest tym, o czym fani piszą w domu. Japońskie i chińskie ekstrakty ziołowe stanowią podstawę linii, które mają na celu zapewnienie promiennej, "nagiej, półprzezroczystej skóry, czystej jak śnieg".
- Shiseido(20$++): Założona w 1872 roku przez farmaceutę marynarki Arinobu Fukuhara, Shiseido jest dumnie jedną z, jeśli nie najstarszą firmą kosmetyczną w Japonii (i na świecie). Dzięki ciągłym innowacjom produktowym i wyjątkowym działaniom badawczo-rozwojowym, Shiseido zdobyło uznanie na całym świecie, począwszy od przełomowych produktów do makijażu (podkłady Synchro Skin znajdują się na liście wielu beautyphile), a skończywszy na liniach pielęgnacyjnych i przeciwsłonecznych.
- shu uemura(12$++): "Piękny makijaż zaczyna się od pięknej skóry"- wizjoner założyciel i artysta makijażu Shu Uemura pewnością chodził też, jak jego olej oczyszczający, który wprowadzony w 1960 roku, zmienił sposób świat podszedł do mycia twarzy na zawsze. Inną nazwą domu jest ich ukochany (i The Devil Wears Prada-flexed) lokówka do rzęs, wraz z ich unikalne Hard Product brow pencils i zabawy, nowoczesne, i pop kultury-collaborative palety kolorów.
- SK-II(95$++): Wprowadzona na rynek na początku lat 80-tych jako rozwiązanie Max Factor (obecnie Procter & Gamble) dla azjatyckiej pielęgnacji skóry klasy premium, SK-II nie ma żadnych skrupułów, aby być ukierunkowanym, high-endowym podejściem do rozwiązań kosmetycznych. Sercem marki - i powodem całego uzasadnionego szumu - jest opatentowany przez nią składnik rewitalizujący skórę - Pitera, który jest wyeksponowany na pierwszy plan w ich głównym produkcie, cenionej Esencji do pielęgnacji twarzy. To, czym cieszymy się w zakresie rozjaśniania i przeciwdziałania starzeniu, zawdzięczamy jedynie przedsiębiorczym piwowarom sake i naukowcom, którzy odkryli ten cudowny ekstrakt z azjatyckich drożdży.
- THREE($30++): "Naturalny, uczciwy, kreatywny" oraz "umysł, ciało, skóra" to tylko dwa z holistycznych motywów z etykiety nazwanej po symbolu stworzenia, uznanej za najlepiej sprzedającą się markę kosmetyków naturalnych w Japonii. Spodziewaj się składników roślinnych i olejków eterycznych w ich super eleganckiej ofercie, która obejmuje również kosmetyki dla mężczyzn, styl życia, dom i pielęgnację intymną.
woman&home dziękuje Elizabeth McCarron i Kat Buckley z The Skin Collaborative za ich czas i doświadczenie.